Autyzm

Leczenie autyzmu, pomoc psychologa dla chorych. Leczenie chorych na autyzm.

Autyzm to zaburzenie, które ujawnia się w pierwszych trzech latach życia dziecka. Choroba polega głównie na upośledzonym kontakcie z otoczeniem oraz na zaburzeniach mowy. Choruje jedna na 500 osób.

Nad przyczynami autyzmu prowadzi się intensywne badania.  Czynniki mające wpływ na kształtowanie się tego zaburzenia prawdopodobnie są różne: sugeruje się często uszkodzenia mózgu w okresie okołoporodowym, niewykluczone też, że w niektórych rodzinach odgrywa rolę czynnik genetyczny. Przyczyna nie jest jednak najważniejsza. Żeby pomóc choremu dziecku, trzeba przede wszystkim jak najwcześniej wykryć chorobę.

Objawy

Autyzm przejawia się nieprawidłowym rozwojem psychicznym dziecka – co widać wyraźnie obserwując jego kontakt z otoczeniem. Chore dzieci nawet w pierwszych miesiącach życia wykazują swoiste zachowanie: są obojętne na czyjąś obecnośćunikają kontaktu wzrokowego. Często wolą być same. Ich uwagę mogą skupiać przedmioty, natomiast na zmiany w otoczeniu reagują typowo lękiem, protestem, nieraz pobudzeniem i agresją.

Badania sugerują, że chociaż dzieci te są przywiązane do rodziców, ekspresja przywiązania jest niezwyczajna i trudna do odczytania. Dla rodziców wygląda to tak, jakby wcale tego przywiązania nie było. Rodzice oczekujący radości z pieszczot, uczenia i zabawy z dzieckiem mogą się wręcz czuć zdruzgotani brakiem adekwatnej reakcji – dziecko bowiem pozostaje bierne.

Zaburzenie to wyraźniej może się ujawnić dopiero w drugim czy trzecim roku życia. Wówczas widać jasno, że dzieci te bądź nie mówią (mutyzm), bądź używają "własnej mowy" z licznymi nieprawidłowościami, agramatyzmami, nowotwórstwem, zmianą zgłosek, powtarzaniem jak echo. Charakterystyczne jest nieużywanie zaimka "ja".

Terapia

Specjalistyczne formy psychoterapii mogą wpłynąć korzystnie na zdolność dziecka autystycznego do kontaktu z otoczeniem. Istnieje szereg ćwiczeń, których stopniowe wprowadzanie pod okiem specjalisty może działać dobroczynnie na rozwój dziecka. Wśród zalecanych form – poza bezpośrednią pracą rodziców z dzieckiem – znajdują się hipoterapia, muzykoterapia etc. Co prawda większość dzieci w dorosłym życiu nadal będzie okazywała pewien stopień autyzmu, systematyczne ćwiczenia i zaangażowanie rodziców mogą jednak w znaczący sposób zahamować postępowanie choroby.

Jeśli zastanawiasz się, jak sobie z tym poradzić, proponujemy Ci skonsultowanie się z nami w ramach programu Psycholog Do Domu™

• Kompleksowe podejście – wspieramy nie tylko osobę cierpiącą na autyzm, ale również osoby jej bliskie.

Już pierwsze spotkania z psychologiem „pierwszego kontaktu” najczęściej przynoszą poprawę i motywację do leczenia ale służą one przede wszystkim do postawienia prawidłowej diagnozy. W przypadku autyzmu, należy przyjąć, że musi ich być to być stała opieka. Wstępna diagnoza jest zatwierdzana przez Zespół Psychologa Naczelnego (ZPN). Następnie wspólnie z psychologiem prowadzącym opracowują oni i proponują pacjentowi jego „ścieżkę” zdrowienia.

Ścieżka zdrowienia jest to szczegółowy plan leczenia, którego celem jest wyleczenie pacjenta z autyzmu i ewentualnych innych problemów psychicznych. Dalszy plan postępowania może być realizowany w dalszym ciągu poprzez wizyty domowe lub poprzez skierowania do odpowiedniego, specjalistycznego gabinetu lub Ośrodka Terapii (stacjonarnej lub ambulatoryjnej). Nad realizacją planu czuwa cały czas „ZPN”

Do każdego zgłaszanego do nas przypadku dobieramy odpowiedniego, certyfikowanego specjalistę, który podejmie się nie tylko leczenia lecz wyleczenia. Musi być osobą kompetentną.

Kiedy już widzimy jakieś objawy zaburzeń psychicznych, typu autyzm, u siebie lub osób nam bliskich, szczególnie u dzieci, nie możemy zwlekać. Większość zaburzeń rozwija się bardzo szybko a autyzm nie musi być chorobą dożywotnią. Wczesne rozpoznanie autyzmu u dziecka i jak najszybciej podjęta terapia dają szansę na zapobiegnięcie rozwojowi choroby i nie dopuszczeniu by miała ona wpływ w dorosłym życiu.

To do Państwa należy wybór. Czy zaufać naszej propozycji, czy zwlekać z konsultacją psychologiczną, czy liczyć na cudowne wyzdrowienie.