Hipochondria

Zaburzenie nazywane hipochondrią, większości ludzi zdaje się zrozumiałe i oczywiste. To osoba, która doszukuje się w sobie chorób.

Hipochondryk to nikt inny, jak osoba, która ogromnie dużo uwagi i czasu poświęca własnym - domniemanym lub prawdziwym - problemom somatycznym. Uskarża się na bóle, podejrzewa istnienie poważnych chorób. Bez względu na to czy są to choroby realne, czy też hipotetyczne - dominującym jest u niego stałe koncentrowanie się na funkcjonowaniu własnego organizmu. Zamartwianie się. Wyolbrzymianie banalnych, zwykłych doznań.

Jednym z przejawów tego zaburzenia jest przesadne traktowanie nawet normalnych, sezonowych chorób, jako kataklizmu  - zwykły katar dla hipochondryków staje się przyczynkiem do podejrzewania u siebie nagłego osłabienia organizmu, a co za tym stoi, rozwijającej się poważnej choroby. A tak naprawdę to jego hipochondryczna przypadłość jest poważną chorobą.

Wiele osób traktuje wręcz hipochondryków z pobłażaniem, a nawet wręcz z ironią. Tymczasem hipochondria jest schorzeniem zaliczanym do silnych nerwic i może być powodem ogromnego cierpienia. Jest ona bowiem zaburzeniem somatomorficznym równie uciążliwym dla chorego, jak i dla jego otoczenia.

Osobie cierpiącej na hipochondrię naprawdę wydaje się, że jest ciężko chora. Przez to wielokrotnie odwiedza lekarzy, tłumaczy im, jak niepokojących doznaje objawów. Z czasem jednak, kiedy badania nie wskazują żadnej choroby, a pacjent pojawia się znów z nowym problemem, lekarze przestają poważnie traktować skargi chorego. To powoduje u osób cierpiących na hipochondrię jeszcze większe poczucie lęku. A wraz z nim… kompulsywne koncentrowanie się na własnym organizmie i znajdowanie nowych chorób. Stany depresyjne, stany lękowe współtowarzyszą opisanym tu objawom i zachowaniom. Dlatego jedynym skutecznym rozwiązaniem jest zwrócenie się po pomoc do psychologa.