Uzależnienie od heroiny

Heroina jest najgroźniejszym nielegalnym narkotykiem. Uzależnia bardzo szybko zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Pierwsze objawy nałogu mogą się pojawić już na samym początku jej zażywania – nawet, jeśli dzieje się to okazjonalnie i eksperymentalnie. Co więcej, jej posiadanie jest karane w Polsce karą pozbawienia wolności (od 3 do 12 lat – zależnie od ilości). Stąd też nawet osoby gotowe – jedynie z ciekawości – spożyć tę substancję, są narażone na różnorodne konsekwencje: od prawnych, przez ryzyko popadnięcia w głęboki i trudny do leczenia nałóg. Heroina jest środkiem silnie uzależniającym 480 razy silniejszym niż alkohol i 48 razy silniejszym niż Relanium.

Heroina jest dostępna jedynie na czarnym rynku. Można ją podawać dożylnie, można palić. Stąd istnieje kilka odmian heroiny: tani brown sugar, kompot – tania "polska heroina" wytwarzana ze słomy makowej oraz czysta heroina – droga, o kolorze białym, do lekko beżowego.

Heroina zaś substancją mającą silny potencjał degenerujący zarówno zdrowie fizyczne i psychiczne, jak i stan majątkowy i pozycję osoby, która się od niej uzależni. Wiele osób, które poddały się leczeniu substytucyjnemu (najlepszej obecnie na świecie terapii stosowanej w uzależnieniu od opiatów) wspominają silne, euforyzujące i relaksujące działanie używki. Heroina bowiem m.in.: znosi odczuwanie bólu, wprowadza w błogostan i minimalizuje czy wręcz niweluje przykre doznania.

Jednak im większy stopnień uzależnienia, tym silniejsze dawki narkotyku trzeba przyjmować, by osiągać pożądane efekty (na początku wystarcza jedynie 5 mg, zaś w stadium uzależnienia chory potrzebuje nawet 500 mg heroiny dziennie). Z objawów fizycznych świadczących o używaniu heroiny można wymienić senność, zwężenie źrenic czy „przyjemną” apatię.

Odstawienie heroiny w przypadku uzależnienia fizycznego powoduje wystąpienie niezwykle silnej reakcji abstynencyjnej. Objawia się ona m.in.: wymiotami,  biegunką,  bólem kości, a nawet zapaścią.

U osób zażywających heroinę możemy zaobserwować następujące skutki i objawy uzależnienia:

• - zwężenie źrenic (nawet do 1 milimetra),
  • - euforia,
  • - senność,
  • - apatia,
  • - spowolniona perystaltyka żołądka i jelit,
  • - skurcze zwieraczy,
  • - zaburzenia łaknienia – zmniejszenie uczucia głodu,
  • - zaburzenia mowy,
  • - suchość błon śluzowych,
  • - chwiejny chód,
  • - osłabienie popędu płciowego,
  • - wychudzenie,
  • - zmniejszenie czucia bólu.
  • - bladość powłok skórnych (skóra pergaminowożółta),
  • - wpływa na ośrodkowy układ nerwowy, w szczególności na ośrodek oddechowy.

Przerwanie przyjmowania heroiny prowadzi do głodu narkotycznego, czyli zespołu abstynencyjnego. Występuje on już po 8-12 godzinach od ostatniego przyjęcia narkotyku i wymaga detoksykacji, która trwa 7-14 dni. Objawy abstynencyjne (odstawienne) to:

• wymioty,
  • wzrost ciśnienia tętniczego,
  • przyspieszenie oddechu,
  • niepokój psychoruchowy,

W Polsce do terapii uzależnienia od opioidów stosuje się dwie metody:

Farmakologiczną i niefarmakologiczną.

Leczenie farmakologiczne polega na stosowaniu leków o składzie i działaniu podobnym do opioidów.

Jest metodą kontrowersyjną, ponieważ nie prowadzi do całkowitego odstawienia środków psychoaktywnych. Zgodnie z założeniami metody „redukcji szkód”, celem leczenia nie jest zupełna abstynencja, lecz poprawa stanu zdrowia i jakości życia osoby uzależnionej, pozwalająca na normalne funkcjonowanie w społeczeństwie.

W Polsce istnieje już możliwość leczenia uzależnienia od opioidów poprzez leczenie substytucyjne, tak zwane „programy matadonowe” połączone z opieką terapeutyczną i psychospołeczną. W wielu większych miastach prowadzone są specjalistyczne ośrodk ambulatoryjne. Najczęściej stosowanym lekiem substytucyjnym jest metadon – otrzymuje go 75 % pacjentów objętych leczeniem substytucyjnym. Leki substytucyjne na bazie buprenorfiny stosuje się w 25 % pacjentów. Niektóre ośrodki stosują również połączenie buprenorfiny z naloksonem, jak również przy użyciu morfiny.

Leczenie niefarmakologiczne polega na terapii, której celem jest całkowita abstynencja i odbywa się bez wspomagania się lekami. Dla większości pacjentów jest ona ponad ich siły z powodu silnego uzależnienia fizycznego.

Leczenie niefarmakologiczne zazwyczaj jest poprzedzone programem detoksykacji, w ramach którego zapewnia się pomoc farmaceutyczną w postaci leków objawowych, uśmierzających bóle fizyczne i psychiczne, towarzyszące objawom odstawiennym.

Ta metoda terapeutyczna wymaga na ogół powstrzymywania się od używania wszelkiego rodzaju substancji, w tym leków substytucyjnych. Zaleca się aby leczenie niefarmakologiczne odbywało się w stacjonarnych ośrodkach leczenia uzależnień lub w szpitalach.

Terapia grupowa lub indywidualna prowadzona przez psychoterapeutę polega na, przede wszystkim, dotarciu do przyczyn powstania nałogu. Następnie, nauce nowych, zdrowych zachowań, dzięki czemu heroina nie będzie musiała być nieodłącznym składnikiem dobrej zabawy czy „lekarstwem” na stresy i napięcia.

Najskuteczniejszą wydaje się terapia składająca się z dwóch etapów:

• ośmiotygodniowa, intensywna (codzienna) terapia grupowa
  • wielomiesięczna terapia zapobiegania nawrotom

Ta druga jest mniej intensywna, ma charakter zapobiegawczo profilaktyczny i realizowana jest poprzez sesje terapeutyczne, indywidualne lub grupowe najczęściej 1 raz w tygodniu

W pierwszy etapie pomocy skupiamy się na odpowiedniej motywacji chorego do leczenia. Jest to przede wszystkim praca nad mechanizmem iluzji i zaprzeczeń, który tak skutecznie przeszkadza uzależnionemu w podjęciu decyzji o leczeniu.

Im bardziej pacjent jest zmotywowany, tym większa jest szansa skuteczności terapii i wyjścia z nałogu.

• Kompleksowe podejście – wspieramy nie tylko osobę uzależnioną, ale również osoby jej bliskie.

• Terapię rodzinną.

• dobór odpowiedniej metody leczenia.

• Terapię indywidualną lub grupową.

• Dobór odpowiedniego ośrodka detoksykacji i leczenia uzależnień.

• kontynuację leczenia po ukończonej terapii w ośrodku (praca na nawrotach).

• indywidualną ścieżkę zdrowienia.

Już pierwsze spotkania z psychologiem „pierwszego kontaktu” najczęściej przynoszą efekty w postaci motywacji do leczenia, ale służą one przede wszystkim do postawienia prawidłowej diagnozy. W przypadku uzależnienia od heroiny, należy przyjąć, że musi ich być co najmniej 3, Diagnoza ta jest zatwierdzana przez Zespół Psychologa Naczelnego (ZPN). Następnie wspólnie z psychologiem prowadzącym opracowują oni i proponują pacjentowi jego „ścieżkę” zdrowienia.

Ścieżka zdrowienia jest to szczegółowy plan leczenia, którego celem jest wyleczenie pacjenta z uzależnienia i ewentualnych innych problemów psychicznych. Dalszy plan postępowania może być realizowany w dalszym ciągu poprzez wizyty domowe lub poprzez skierowania do odpowiedniego, specjalistycznego gabinetu lub Ośrodka Terapii (stacjonarnej lub ambulatoryjnej). Nad realizacją planu czuwa cały czas „ZPN”

Do każdego zgłaszanego do nas przypadku dobieramy odpowiedniego, certyfikowanego specjalistę, który podejmie się nie tylko leczenia lecz wyleczenia. Musi być osobą kompetentną i o odpowiednim autorytecie.

Kiedy już widzimy jakieś objawy uzależnienia od heroiny, u siebie lub osób nam bliskich nie możemy zwlekać. Uzależnienie postępuje bardzo szybko i nieleczone może doprowadzić do tragedii.

To do Państwa należy wybór. Czy zaufać naszej propozycji, czy zwlekać z konsultacją psychologiczną, czy liczyć na cudowne wyzdrowienie.